Saturday, July 24, 2010

20 Jaar Amigos Invisíveis


Flavia de producent van rockgitarist Edgard Scandurra heeft me een schema gestuurd met de tijden voor het concert op 22 mei. Om 13:00 word ik opgehaald, om 15:00 vindt de soundcheck plaats, tussen 17:00 – 18:00 hebben we een pauze, vanaf 19:00 moeten we ons omkleden en laten schminken en om 21:00 begint het concert. In Brazilië zijn ze echter niet zo punctueel dus word ik om half 3 opgehaald door de chauffeur.
Bij de soundcheck realiseer ik me pas
waar ik in terecht ben gekomen. Er zijn heel veel mensen betrokken bij de productie. Zo zijn er onder meer de nodige technici, een roadie, een costumière, een grimeur en een camera crew. Het optreden dat in het teken staat van 20 jaar Amigos Invisíveis is namelijk een dvd registratie die door TV Cultura wordt gerealiseerd. Van te voren wist ik dat dit zou gebeuren op zaterdag en zondag, wanneer ik weer terug ben in Amsterdam. Vrijdag is meer een generale repetitie. Dit stelde me enigszins gerust aangezien ik liever achter het podium sta dan erop. Alles loopt natuurlijk anders dan ik gedacht had. TV Cultura besloot namelijk opnamen te maken van de soundcheck én het concert, niet met 6 camera’s zoals op zaterdag en zondag maar met één. Hoewel ik slechts twee liedjes zing, is mijn aanwezigheid voor TV Cultura curieus genoeg om mij te willen interviewen. Ai, dat is dus ook opgenomen en zal ook op de dvd verschijnen onder de extras. Maar je moet toegeven het lijkt wel of alles van te voren is gepland. Want toen zijn solo LP Amigos Invisíveis uitkwam in 1989, in de tijd dat ik in São Paulo woonde, heeft Scandurra mij ook uitgenodigd om bij zijn concert in AeroAnta de backing te doen. 20 Jaar onzichtbare vrienden…
De Lp Amigos Invisíveis was een eerste stap naar een solocarrière. Scandurra speelde in die tijd onder andere in de rockgroep Ira! die in de jaren 80 en 90 zeer populair was. De aandacht voor de groep Ira! verslapte in de jaren 0, maar na het uitbrengen van de cd Acústico opgenomen door de Braziliaanse MTV, kreeg de groep meer aandacht dan ooit. Helaas hebben ze door een een ernstige ruzie tussen de zanger Nasi en zijn broer hun impresario niet meer kunnen profiteren van het succes. De groep is voorgoed uit elkaar en ieder in zijn eigen weg ingegaan.
Als ik mijn ticket had kunnen verzetten dan zou ik samen met Juliana Rodrigues en Marisa Brito de backing vocals gaan doen. Dat bleek echter niet mogelijk en Scandurra besloot om mij twee nummers te laten zingen: Our Love Was van The Who en Amor Incondicional van de gelijknamige cd uit 2006 waar mijn backing ook op te horen is. Mijn tijd in São Paulo bestond dus voornamelijk uit het opzoeken van oude bekenden, speuren naar nieuwe artiesten, het schrijven op deze blog en het oefenen in de studio met de band van Scandurra. De band bestaat overigens uit Dustan Gallas op keyboards, Gallas heeft aan het conservatorium van Rotterdam gestudeerd, Felipe Vieira op drums, zoon Daniel Scandurra op bas, Edgard Scandurra op gitaar en zang, Juliana en Marisa.
Tijdens de soundtrack begin ik behoorlijk nerveus te worden, maar iedereen is enthousiast, dus dat moet goed gaan. Het scenario op het podium is urban. Je ziet op de achtergrond een typisch vervallen gebouw afgedrukt op een transparante stof, daarachter zijn er uitvergrote details van een muur zichtbaar.
tijdens de soundcheck
De kostumering is idem dito urban en wat past er beter dan de kleding van Ben Sherman… Raar maar waar, toevallig heb ik daar ook een jurkje van bij me. Om 21:15 is het show time. Ik ben nog lang niet aan de beurt en achter in de zaal die driekwart gevuld is, kan ik naar het concert kijken. Scandurra speelt nummers van zijn eerste soloalbum, nummers uit het repertoire van Ira! en nieuwe nummers. Dan is het mijn beurt. Ik word aangekondigd en krijg een stel headphones op voor de feedback. Dat is heel handig want ik kon mijn eigen stem heel duidelijk horen, maar tijdens het zingen glipt het dopje uit mijn linkeroor… De tekst heb ik uit mijn hoofd geleerd, maar door de zenuwen word ik altijd extra vergeetachtig. Gelukkig is er ook een scherm met de teksten op het podium. Door de spotlights zie ik het publiek nauwelijks. Het publiek reageert overigens goed op de retro rock songs van Scandurra. Het wordt pas echt enthousiast als hij zijn groovebox gebruikt aan het einde van de show. Hij heeft namelijk een tijd als DJ in de technoscene gewerkt en hoort deze hippe periode dus ook bij de 20 jarige solocarrière van Scandurra. Tijdens de toegift moet ik vanwege de cd/dvd opnamen nog een keer die twee nummers zingen. Het is al met al een vermoeiende, surreële maar ook een geweldige ervaring. Morgen vertrek ik naar Amsterdam, maar the show must go on…
Verdeeld over twee dagen komen er nog meer speciale gasten: Fernanda Takai van Pato Fu gaat een nummer uit het repertoire van Ira! spelen;Guilherme Arantes en Zélia Duncan gaan nummers zingen van de LP Amigos InvisíveisBrega zanger Jorge Du Peixe van Nação Zumbi gaat een typisch brega lied (romantisch) zingen, en de zangeres die lid is van Les Provocateurs, Bárbara Eugênia, uit Rio gaat ook een nummer meezingen.
De dvd wordt later dit jaar gelanceerd. Helaas heb ik nu zelf dus geen materiaal om te laten zien.

Gepubliceerd op 31 mei 2009 op Radio6.nl
Behalve dit filmpje…

No comments:

Post a Comment