Saturday, July 24, 2010

Ps. ik ga terug naar SP


Wie wil er nu naar São Paulo, SP? De meest onaantrekkelijke stad van Brazilië. Een betonnen jungle met meer dan 19 miljoen inwoners. Waarom niet naar Rio de Janeiro, Recife, of Salvador da Bahia? Deze paradijselijke oorden zijn voor ons muzikaal gezien een stuk interessanter. Neem nou Recife, je hebt vast de blogs al gelezen van Zjakki Willems die verslag deed van het jaarlijkse RecBeat Festival. Of Rio, bakermat van baile funk (funk carioca), hippe illegale beats uit de sloppenwijken (favelas). En in de ‘pauze’ kun je tenminste genieten van de zon en het strand; van de tropische vruchten, van het relaxte leven, de aardige mensen en het eten… Wacht even! aardige mensen en eten! maar dat zijn nu net de beste redenen om naar São Paulo te gaan. Wie ook die mening is toegedaan is de beruchte culinaire journalist Tony Bourdain uit de USA. Hij reist de hele wereld rond en komt op de meest fascinerende plekken. Kijk zelf maar wat hij van São Paulo vindt, hier is deel 1 van een 5-delige serie.
Je ziet het, São Paulo is een fantastische plek! Maar nu nog de muziek! De grote massa houdt gewoon van de muziek waar de hele wereld naar luistert: hiphop, R&B, rock en pop. En natuurlijk zijn er ook allerlei soorten samba’s te vinden, musica caipira en andere muziekstijlen, meegenomen door de gelukszoekers uit het arme Noord-Oosten van Brazilië. São Paulo heeft echter ook een interessante underground-scene! De Belgische journalist Lieven Verstraete heeft een ontdekkingstocht gemaakt in de krochten van de betonnen jungle. Hij heeft een prima compilatie samengesteld die vorig jaar is uitgebracht op de cd Satanic Samba. Het toeval wil, dat ik een aantal muzikanten van die cd persoonlijk ken. En nu komen we bij de reden waarom ik terug wil naar SP.
Laat ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Charlie Crooijmans en ik ben sinds 2006 eindredacteur wereldmuziek bij de Concertzender. Het kan zijn dat je mijn naam weleens bent tegengekomen op de Radio 6 site, met name op deze Brazilië blog, North Sea Jazz, Dutch Blend, Music Meeting en de Folk it! blog. Láng geleden ben ik met m’n reisgenoot Inez Vijsma op de bonnefooi naar Brazilië afgereisd met SP als standplaats. Na een rondreis van een jaar door Zuid Amerika, besloot ik in SP te blijven, omdat ik me daar thuis voelde. Als je eenmaal wat mensen kent, dan gaat het heel snel. Van het een komt het ander en ik belandde in de underground-scene van SP. Zo uit mijn hoofd herinner ik me dat er in die tijd (begin jaren negentig) groepen optraden als Fellini, 3 Hombres, Pin-ups, Paralamos de Sucesso, Ira!, Titâs, Voluntárias da Pátria en Diorama. De laatste groep is helaas nooit doorgebroken. Van deze meidenband, waar ik (zang en gitaar) ook bij hoorde, zijn nog wel wat filmpjes te zien op youtube.

De video is gemaakt in AeroAnta, te vergelijken met het Amsterdamse Paradiso. Voor dit concert hadden we voor de verandering wat gasten uitgenodigd: Edgard Scandurra (gitaar), Kuki (percussie) en Taciana (keyboards). Het was namelijk mijn afscheidsconcert. Ik wilde weer terug naar Nederland vanwege gezondheidsredenen (astma). SP was, en iswaarschijnlijk nog een vreselijke stinkstad. Het was bovendien niet gemakkelijk om als muzikant rond te komen, mijn toenmalige vriend (de muzikant Akira S.) is met mij terug naar Nederland gegaan. Diorama is nog een tijdje doorgegaan, totdat Marinella Setti (drums, op de foto onderaan) op een gegeven moment naar Londen is verhuisd waar ze carrière heeft gemaakt in de filmindustrie. Maria Andrade (sologitaar, derde van links) en Anna Ruth Monteiro (bas, tweede van links) hebben nog wat nummers opgenomen met de drummer Edson X. Tegenwoordig houdt alleen Anna Ruth zich full time bezig met muziek. Maria heeft een prachtige winkel opgezet waar ze de meest creatieve tasjes verkoopt. En ik (links bovenaan) werk bij de radio. Het is jammer dat Marinella niet naar SP gaat in de tijd dat ik er ben (23 april -23 mei), anders hadden we vast een come back gemaakt… ;-)
Ik ga dus vooral terug naar SP para matar saudades, om mijn vrienden te ontmoeten en te zien wat er allemaal veranderd is. Een ándere belangrijke aanleiding voor mijn reis naar Brazilië is het huwelijk tussen mijn collega Ben Mendes en de Braziliaanse zangeres Ceumar; ze was laatst nog bij Vrije Geluiden. Er wordt een groot feest gegeven waar ik op deze blog verslag van zal doen. Verder vindt er op 2 en 3 mei in hartje SP een marathon plaats (van 18:00 – 18:00!) met live muziek op diverse podia. Een uitgelezen kans om veel nieuwe bandjes te ontdekken. Ik zal proberen zoveel mogelijk vast te leggen met m’n cameraatje en zoom-recorder. Voor de rest ga ik natuurlijk ook een beetje vakantie vieren op het prachtige eiland Ilha Bella, of in Ubatuba, jawel, aan het strand!
Hier is een kaart van SP, om een beetje idee te krijgen waar ik naar toe ga. De maskertjes linksboven staan symbool voor de plek waar het huwelijksfeest van Ceumar en Ben zal plaatsvinden, ver van het centrum waar een hoop interessante clubs, restaurants en andere adressen staan gemarkeerd. Handig zo’n map, ik zal in ieder geval niet verdwalen.

Bom, ik ga maar eens inpakken, nog wat kadootjes kopen en me klaarmaken voor vertrek. Morgenochtend neem ik een directe vlucht naar SP en kom ik eind in de middag aan. Houdt dit blog in de gaten want er worden allerlei onderwerpen aangesneden met veel aandacht voor de muziek van nu, het verrukkelijke eten en de sympathieke mensen uit SP.
Gepubliceerd op 22 april 2009 op Radio6.nl

No comments:

Post a Comment