Saturday, July 24, 2010

Braziliaanse zuchtmeisjes


Le Petit Trou van Serge Gainsbourg is de voornaamste inspiratiebron geweest voor het gelijknamige Franse restaurant vanrocqueiro Edgard Scandurra. Deze briljante gitarist, die deel uitmaakte van de legendarische rockgroep Ira!, is een fan van Franse rockmuziek uit de jaren 60 en 70 én van de Franse keuken, een prima recept om een Frans restaurantje te openen waar af en toe een huisconcert kan worden gegeven. En gisteren zag ik de Braziliaanse zuchtmeisjes: Les Provocateurs met de special guest: Edgard Scandurra op gitaar.
Omstebeurt zingen de meisjes werken van
France Gall, Françoise Hardy, Anna Karina, Jacques Dutronc, Serge Gainsbourg en Michel Polnareff. Luister naar enkele fragmenten van deze onvergetelijke show die niet langer dan een half uur duurde.



Dit is een optreden op een ander tijdstip...
De twee meisjes die je aan weerszijde van de flyer ziet, hebben ook een aantal eigen projecten. Juliana R. (links) is niet ouder dan 21 jaar, komt van het platteland en is naar de stad gekomen om carrière te maken. Bárbara Eugênia (rechts) uit Rio, is 26 jaar en gaat op de Virada Cultural zingen bij de zanger, componist Otto uit Pernambuco. Het middelste meisje, Andrea, is van mijn leeftijd (in de 40) en getrouwd met Edgard.
In dit verband wil ik jullie ook attent maken op een ander opvallend meisje,Mallu Magalhães, hoewel geen zuchtmeisje maar een folky rockchick van 16 jaar jong! Haar fraaie myspace site bleef niet onopgemerkt en nu ze is een ware hype geworden. Ze heeft al haar eerste cd gelanceerd en is in vele tv shows te gast geweest. Ze moet nog wel werken aan haar gitaarspel, maar het is vooral haar onschuldige stem en natuurlijke uitstraling die het hem doen. Dus toch wel een beetje een zuchtmeisje?
In dit filmpje wordt ze geïnterviewd…
Even terugkomend op Edgard Scandurra, hij is bezig met allerlei verschillende projecten. Zo geeft hij een solo-optreden tijdens de Virada Cultural met zang, gitaar en bumba (grote trom). Samen Arnaldo Antunes heeft hij wat lopende projecten en er volgen nog meer shows met Franse klassiekers. Over klassiekers gesproken, op 22, 23 en 24 mei geeft hij concerten inTeatro Fecap (waar Ceumar, oh toeval!!, op 7 en 18 mei haar nieuwe cd gaat presenteren) en heeft hij me uitgenodigd om samen met Juliana R. en Bárbara Eugênia backing vocals te doen. Bijna 20 jaar geleden heb ik bij hem op het podium gestaan, en een aantal van zijn liedjes uit die tijd gaat hij weer spelen. Er is één probleempje, mijn vertrekdatum valt precies op de 23ste en ik kan de terugreis niet verzetten, omdat de ticket maar één maand geldig is. Wordt vervolgd…
Hier is een videoclip van Edgard met Amor Incondicional uit 2006 met mijn backing vocals, die ik destijds per mail heb verstuurd.
Gepubliceerd op 29 april 2009 op Radio6.nl

No comments:

Post a Comment